Stålhästen

Surly Long Haul Trucker 26″

Vid bygget av den här cykeln så köpte jag så hållbara delar jag kunde hitta. Så lågteknologiskt som möjligt för att det ska gå lätt att fulmeka med. Därför blev det ingen stötdämpning och inte heller skivbromsar. Det vore mindre lyckat att få ett oljeläckage i dämpare eller hydraliska skivbromsar mitt ute i bushen!

Ram i stål är bra då det blir lättare att få den svetsad vid rambrott. Pakethållarna i stål är mer hållbara än motsvarande i aluminium. Däremot är de både tyngre och dyrare så om jag haft lättare packning kanske aluminium varit bättre.

Hjulen är 26″. Det hade säkert varit trevligt med större hjul, men reservdelar till 26-tummarna går att få tag på nästan överallt på jorden ifall de skulle gå sönder. Dessutom blir hjulen mer hållbara ju mindre de är. 36 ekrar kör jag med. Ju fler desto hållbarare. Däcken är Schwalbe Marathon Mondial, uppföljaren till Schwalbe XR som folk pratar nästan religiöst om.

Växelreglagen kan flippas över från indexerad (förinställda steg) växling till friktionsväxling (gamla steglösa tekniken). Går kasetten sönder/slits ut så är växlarna kompatibla med nästan vilken kasett som helst – smidigt där det är svårt att få tag på reservdelar.

Sadeln är en Brooks B17 som är skonsam mot bakdelen. Många långfärdscyklisten använder den här sadeln.

Styret blev till sist av fjärilsmodell. Jag gav först det mer sportiga bockstyret en chans (som du kan se under rubriken Bygga cykel). Bockstyret var riktigt härligt – många handpositioner, skön sittställning och jag kände mig riktigt ”aero”. Det fanns dock en stor nackdel. Efter att ha cyklat Uppsala – Stockholm tur och retur några gånger så insåg jag att jag mest suttit och stirrat ner i asfalten några meter framför cykeln. Jag blev helt enkelt tvungen att sträcka mig för långt framåt för att på ett bekvämt sätt kunna lyfta huvudet och spana in omgivningarna. Ska jag cykla över tusen mil så ska jag tamejfan insupa så mycket av omvärlden jag bara kan.

Backspegel tycker jag väldigt mycket om för att ha koll på när bilar kommer bakifrån.

 

Väskorna är Vaude Aqua Back som jag har fyra stycken av. Två fram och två bak på 24 liter var. Styrväskan är 7 liter och både pakethållarna bak och fram kan man stapla tält, packpåsar, ryggsäckar, vattendunkar eller vad som nu behövs. Vi har alltså 103 liter bara i väskorna. Min 90 litersryggsäck får lätt plats på bakpakethållaren och fram får en tjugoliters-säck plats utan problem. Med den här cykelkonfigurationen har man kort sagt löjligt mycket bärutrymme, om det skulle behövas. 

Detaljerad utrustningslista för entusiasten:

  • Ram & gaffel: Surly Long Haul Trucker
  • Däck: Schwalbe Marathon Mondial
  • Sadel: Brooks B17 Aged
  • Hjul: 26″ Mavic XM 719
  • Nav: Shimano Deore
  • Bromsar: Cantilever Tektro CR720
  • Pedaler: Stor plattform av BMX-typ
  • Styrlager: Stronglight av stål
  • Styrstam: Xtreme 40°
  • Sadelstople: Rose
  • Crankset: Shimano Deore Hollowtech II (inbyggt vevlager)
  • Kasett: Shimano Deore CS-HG 61
  • Kedja: Shimano CN-HG 93
  • Framväxel: Shimano Deore
  • Bakväxel: Shimano Deore
  • Styre: Extreme Handlebar Free Tour
  • Växelreglage: Shimano Dura Ace SL-BS77
  • Bromsreglage: Shimano BL-R550

Cykeltillbehör

  • Pakethållare bak: Tubus Cargo
  • Pakethållare fram: Surly Nice Rack
  • Cykeldator: Sigma BC 1009
  • Slangar: Biltemas tunga billiga
  • Väskor: Vaude Aqua Back både fram och bak (24 liter styck)
  • Styrväska: Racktime BARit
  • Pump: Topeak Pocket Rocket

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s