Bergsgeten

1

Bergsgeten färdigbyggd, inställd och påklädd. Väskorna är lånade av min gamla mountainbike som jag cyklade på i Norge. De är sydda ”custom made” av Pawel på Bikepacking.pl efter den cykelns mått, men passar hyfsat även på Bergsgeten. Den här ramen är större, så ramväskan var egentligen för liten, men mellanrummet mellan väska och underröret blev en perfekt plats att förvara tältstängerna på.

Bergsgeten är en odämpad mountainbike med tjugosextumshjul. Den är byggd främst för att vara rolig att cykla på, men även på så vis att det ska vara lätt att laga och lätt att hitta reservdelar även hos cykelmekanikern ute på bondvischan bortom ingenstans. Vissa viktiga delar är nya såsom ram och gaffeln, men i övrigt är den här cykeln ett hopkok av min Surly Long Haul Trucker jag cyklade på till Iran, Felt-tjugonian jag använde i Norge och lite andra delar jag hittade hemma. Bakhjulet är rakt och fint, men kommer förmodligen inte hålla för 10,000 kilometer grusväg längs Anderna då det är taget från ett 10 år gammalt härke som står och rostar bakom vårt hus.

2

Precis ihopsatt i källaren.

3

Tredelad drivlina och stora platta pedaler.

4

King Cage Top Cage Mount – ett smart sätt att få med sig en till flaska på. Man byter helt enkelt ut sitt vanliga toplock på styrlagret mot den här prylen där man kan sätta fast en flaskhållare som är inom perfekt räckhåll när man sitter i sadeln.

5

Ramen kan montera både skivbromsar och V/canti-bromsar, men saknade kabelstopp. Här ett kabelstopp som är monterat i sadelklämman.

33

2.35″ brett ”Maxxis Larsen TT” bakdäck för mer grepp och skönare gung. Mönstret är ändå ganska lättrullat.

31

Främdäcket är desto grövre. 2.35″ brett Hans Dampf med riktigt djupt och greppigt mönster. På bilden jämfört med Klaras racerdäck. Om jag kommer prisa hur skönt och säkert och roligt det är att cykla med så här grova däck (man kan ju ösa på mer när det går snabbt) eller förbanna hur tungrullad cykeln blir på bra asfalt återstår att se.

 

6

Bikepacking. Det blir skönt att slippa stora tunga packväskor som rasslar och skakar på ojämn terräng.

6.1

Cock-pitten. Vattenflaskor nära till hands, kameran lättillgänglig i påsen framför, ergonimiska handtag och växlarna monterade på ett orginellt vis i bar-ends som även ger en extra handposition. Det bakböjda styret är ett On One Mary.

7

Stänkdäck. Äntligen har jag kommit fram till vad snörningen under sadelväskan ska användas till. Ett mycket lätt extra däck! Däcket i fungerar här även som stänkskärm.

8

480 gram Schwalbe Rocket Ron som extradäck och stänkskärm.

9

Den gamla spruckna färddatorn från Irancyklingen får följa med på en ny tur. Förhoppningsvis kommer de här visarna stå på 16500 kilometer om 7 månader.

10

Salsa Anything Cage monterade på en Surly Troll-gaffel. Anything Cage och Troll-gaffeln är specialgjorda för bikepacking och fäster i varandra med tre fästpunkter för skruv.

11

Ibland kommer det vara långt mellan vattenpåfyllningarna. En flaskhållare som tar stora pet-flaskor satte jag fast på undersidan av underröret med en stor slangklämma och en massa tejp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s