#1 Europasommar, intro

Efter två långa resor på egen hand så är det äntligen dags för en cykelresa med ljuset i mitt liv, min Sol och mina Stjärnor: Linnea!

PEP_6199Det här, det är vi det.

Planen
Kroatien till Sverige på tandem. 65 dagar. Vi hoppas kunna cykla ungefär fyra mil per dag i genomsnitt, vilodagar inräknade. Farten vi faktiskt håller, och hur branta backar vi kommer orka ta oss upp för, kommer diktera vilken rutt vi tar. Lös plan: Kroatiens kust – Slovenien – Italien en kortis – Österrike – Munchen – Prag – Berlin – Hem på något sätt. Cyklar vi fort så blir en rutt genom Danmark-Norge-Sverige eller Tyskland-Sverige intressant, är vi långsammare så tar vi den snabbaste vägen med färja från Polen till Nynäshamn.

europacuklingMöjliga rutter.

Cykeln
Att hitta en bra tandem till rimligt pris och få den levererad till Sverige är inte lätt. De jag hittat i Sverige är riktigt unket kassa och tunga Monarker med navväxlar som kanske är helt OK för att cykla med sina barn till affären med. Knappast något man korsar alperna på, och dessutom är de löjligt dyra. Biltema säljer en tandem som är billigt men alldeles för liten för mig, ett problem jag har med de flesta tandemcyklar. Utomlands finns desto mer, men de flesta kostar 30 000 kr och uppåt, och tyvärr levererar många företag inte ens till Sverige. Annars kostar frakten ungefär 2500 kr.

Efter mycket googlande sprang jag på något så underligt som en mountainbike-tandem med dämpad framgaffel och 27.5-tumshjul (gimmickig ny hjulstorlek för skogscyklar). Ett enigma av en cykel. Den dämpade framgaffeln var av hög kvalitet, men eftersom den är byggd för en person så säckar den ihop under två personers vikt. Cykla i skogen med en tandem? Det kan knappast vara nån som seriöst kan tänka att det är en bra ide. Den ovanliga hjulstorleken gör dessutom att mycket få passande däck finns att hitta. Cykeln var inte direkt lämpad för någonting, men de flesta komponenterna var av hög kvalitet och det viktigaste, ramen, verkade vara ett bra bygge. En ful ankunge som kunde bli en svan.

Och en svan skulle den bli. Vi bytte framgaffeln till en touringgaffel i stål. De tortyrinstrumentsliknande sadlarna bytte vi mot bekväma lädersadlar. Brett styre fram sattes på för att ge större stabilitet och de nobbiga skogsdäcken byttes mot breda lättrullade däck. För att klara Alpernas backar så bytte vi till mindre framdrev och större kassett – det gav oss lättast möjliga växlar. Sedan kläddes cykeln i pakethållare fram och bak och små bikepackingväskor från resan i Sydamerika.

PEP_7078-1Mountainbiketandem som blivit en touringtandem.

PEP_7086-2Skivbromsar, stålgaffel, lättrullade Schwalbe-däck och den gamla Surly Nice Rack-pakethållaren.

PEP_7088-3Utväxling som gör att vi slipper gå i så många uppförsbackar.

PEP_7092-4Sköna lädersadlar och sköna suddiga styren.

Hemmet
Vårt hem för sommaren är en Koreansk (och mycket större) version av mitt lilla gröna Hubba-tält. För mig känns det lite som ett slott att ha ett tvåmannatält med god sitthöjd och två ingångar. Med alla reflexer bortsprättade är tältet dessutom ganska välkamouflerat i det gröna.

PEP_7110-2Sommarhemmet.

PEP_7101-1Stjärnklara och regnfria nätter tar vi bara upp myggnätet.

Japp.

Tills nästa gång,
Petter Hällberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s