#2 Magellans sund till Andernas fot

Jag sitter i en fåtölj bredvid en väsande liten gasbrännare som gör rummet varmt och behagligt. Egentligen skulle jag varit ute och på ett tappert (eller kanske snarare enfaldigt) sätt kämpat mot de patagoniska vindarna i riktning mot de snöklädda bergen.

Vi lämnade vandrarhemscampingen imorse. Med tanke på Puerto Natales storlek hade vi oproportionerligt svårt att hitta ut ut staden och in på rätt väg. Till slut lämnade vi betongvägarna och staden och hälsade på ripion (grusvägen) som på en kär gammal vän. Det dröjde inte länge innan knak kom från cykelns framdel, och är det något som går mig på nerverna så är det knakande cykeldelar (och knakande knän för den delen). Knaken blev värre, och vi kom 16 kilometer innan jag insåg att ljudet kom från framnavet. Lyfte jag cykeln och snurrade hjulet så hördes det hur de små stålkulorna kämpade för att snurra fritt, och en hel del grus verkar ha letat sig in i lagret. Dåliga nyheter med andra ord, jag hade hoppats att det bara var en skruv som satt löst, men det här skulle jag inte kunna fixa själv, jag behövde ett nytt nav eller en ordentlig isärplockning och fettinsmörjning. Det här hjulet hade redan rullat 8000 kilometer, så det var kanske inte helt oväntat att det skulle bli problem.

Jag cyklade tillbaka mot Puerto Natales och Thomas bestämde sig för fortsätta norrut mot varmare breddgrader och skippa Torres del Paine. Vi kramades farväl och cyklade åt var sitt håll. Det kändes trist, men eftersom vi färdas ungefär samma väg under 1000 mil så är chanserna att våra vägar korsar varandras igen goda!

DSC02857Hej då!

Nu är jag alltså tillbaka i stan vi lämnade, och ska försöka hitta någon som kan laga mitt framhjul. Det positiva med det är att

jag hinner slöa och dricka öl med andra travellers här på campingvandrarhemmet, och dessutom skriva det här inlägget om färden mellan Punta Arenas vid Magellans sund till Puerto Natales, som ligger vid den kända nationalparken Torres del Paine.

kartanCyklad sträcka.

lr-3Punta Arenas.

lr-2Punta Arenas Base CampNär vi cyklade in i stan kom vi igenom stadens rödlampedistrikt. ”D’you think we should stay here? Höhöhö.” Vips så såg vi skylten att det här var vår gata. Vi bodde på Hostal Independencia som ändå var ett riktigt trevligt ställe! En hel del karaktärer kom förbi där. Cyklister, motorcyklister (som verkar vara bra mycket mer ”egna” än oss cyklister), studenter och såklart backpackers som också skulle vidare till Torresarna.

Thomas tält, ett likadant som mitt fast tre år äldre, kastade in handduken och slets isär av vinden.

lr-1Planering och informationsutbyte. ”Här kan ni sova i en Rodeoarena, här finns en busskur” osv.

lr-4Den enes död, den andres bröd. Ur Thomas tältsopor gamade jag åt mig hans ‘Gear Loft’, success!

lr-6Baileys på styret inför julafton.

lr-7Bakåt…

lr-8… och framåt.

lr-9Schyssta betongvägar.

lr-10Ta’t lugnt, min farsa jobbar här!

lr-12Liiite mindre platt blir det.

lr-13Ett effektivt sätt att hålla wildcampare borta.

lr-15

lr-16Fortsatt mycket blåsigt. I den här nedförsbacken kom vi upp i hela 8km/h.

lr-17Thomas gömmer sig för vinden.

lr-18Det gäller att vara snygg!

lr-19

lr-20

lr-23Färggranna blommor under bister himmel.

lr-25Så många underliga djur här!

lr-26Julafton i ett stall! Vi frågade på den lokala polisstationen var vi kunde sova och de gav oss vägbeskrivning till ett tomt stall där vi kunde sova. Det kändes mycket passande att likt Jesus tillbringa julen i ett stall.

lr-27Julmiddag under tillagning.

lr-28Mumma! Thomas hade med sig bubbel och jag Baileys, det blev en liten festmiddag med korv, mos, ravioli och (bara för att det var jul) lite extra mycket ketchup.

lr-29Poserande lamor.

lr-30Så söta så!

lr-31Vi brukar ha tur med regnet. Här var det ett riktigt oväder på väg in över oss, så hitter vi den här nybyggda lilla kuren som vi kunde gömma oss i. Nästan löjlig tur med tanke på att det oftast är flera mil mellan varje bebyggelse.

lr-33Lamorna sticker iväg när de ser oss.

lr-34Ett kubformat berg. Här börjar landskapet förändras från den mycket platta södern.

lr-35Varning för sidvind!

Den kvällen tältar vi i en övergiven lada:

Och på morgonen stack vi tidigt:

lr-36Perfekt frukost för en lång dag i sadeln.

lr-38En livs levande gaucho!

lr-40Vi gick upp fem på morgonen för att hinna cykla innan blåsten kom igång. Som tur var så började det snart regna efter några timmars cykling så vi hade en nästan helt vindstilla dag. När klockan bara var 3 hade vi nästan tagit oss de 100 kilometrarna till Puerto Natales.

lr-41Lupiner en masse.

lr-42Ett äkta berg!

lr-44

Den gamla piren i Puerto Natales:

Ikväll kommer jag fira nyår i tältet i naturen, och det ska bli ganska härligt faktiskt.
Gott nytt år!

Petter Hällberg
Puerto Natales, Chile

3 thoughts on “#2 Magellans sund till Andernas fot

1. Härligt att se dig cykla på vägar vi kört med mc😃. När vi kämpat oss fram i vinden så har vi alltid tänkt att ”galningarna på cykel” är ”the die hard people”! Du är grym! Ha ett gott slut och ett Gott Nytt År!

2. Så fantastiskt att läsa! Hoppas cykeln håller ett tag nu och att vinden lugnar ner sig. Gott nytt år käre son! /mamma och pappa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )